Een doorsnee seizoen met De Klotsköp

Als het ene seizoen ten einde loopt beginnen de voorbereidingen alweer voor het volgende seizoen. Best kans dat als je op as woensdag aan de bar in de Burcht nog een haring eet, je buurman onopvallend knikt naar één van de leden van de prinsencommissie: ik ben volgend jaar aan de beurt!

Zo’n prins wordt door onze prinsencommissie tot in de kleinste details voorbereid op zijn taak. Pak passen, muts erbij, medailles uitzoeken, foto’s maken etc. etc. En dit alles natuurlijk in het diepste geheim!

Als de zomervakanties aflopen begint het bij menig carnavalslid alweer langzaam te kriebelen. In september komen we dan weer bij elkaar. Vooraleerst met een barbecue om bij te kletsen. Vervolgens wordt in vergaderingen gewerkt om alles voor de novembermaand klaar te hebben.
Image

Natuurlijk zijn veel zaken (zoals het vastleggen van artiesten) al voor de zomer gebeurd anders ben je daarmee te laat. We werken dan toe naar het eerste hoogtepunt van ons seizoen: onze eigen proclamatie-avond. In de jaren dat we de Stadsprins hebben op de eerste zaterdag na de 11de van de 11de (of zoals nu exact op die datum). In de tussenliggende drie jaren is het een week later.

We nemen op deze avond eerst afscheid van de Prins van het jaar ervoor en nadat enkele artiesten de sfeer er goed in hebben gekregen is het tijd voor de bekendmaking van de nieuwe Prins (eventueel ook nog aangevuld met een Prinses). Dit vind plaats in een sfeer die samen met de hooglustigheid bedacht is en waarin we menig showelement willen leggen.

De proclamatie-avond van C.V. de Klotsköp staat bekend om zijn ongedwongen sfeer en behoort tot één van de gezelligste in deze omgeving. Voor dure artiesten moet je bij anderen zijn, voor gezelligheid bij ons!

Nadat we in de novembermaand nog wat bevriende verenigingen bezocht hebben leggen we op de eerste advent de mutsen neer. Uit respect voor het Kerstfeest worden dan geen activiteiten ontplooit waarbij wij in verenigingstenue verschijnen. Natuurlijk bereiden we ons in die weken wel goed voor op wat ons nog te wachten staat.

Na Nieuwjaar pakken we de draad weer op. Allereerst wordt het huis van de nieuwe Prins versiert zodat eenieder weet waar deze Prinsentempel te vinden is. Begin januari vindt dan de receptie van de hooglustigheid plaats waar eenieder hem (en eventueel haar) kan komen feliciteren. Het is een drukke periode voor de vereniging.

Voorgaande jaren hebben we bijvoorbeeld in totaliteit zo’n 70 activiteiten bezocht (proclamaties, recepties, scholen, verzorgingshuizen). In het stadsprinsen jaar zal dat aantal boven de 100 uitkomen! Vanaf een week voor carnaval wordt de eindsprint ingezet. Op de zondag vóór carnaval vind dan het Poetetreffe plaats. Op deze drukbezochte middag in de Burcht wordt het jeugd prinsenpaar van de Langeberg uitgeroepen.

De Klotsköp zitten samen met S.V. Langeberg, buurtvereniging Langeberg en oudercomité BS Langeberg in de organisatie. Een absolute succesformule. Eén van de doelstellingen van onze vereniging is dat wij de carnaval willen brengen naar alle geledingen van onze samenleving.

Zo gaan we in de week voor carnaval naar verzorgingscentra, carnavals activiteiten voor gehandicapten en natuurlijk ook naar onze eigen basisschool. Op de dinsdag voor carnaval geven we daar aan de oudste groep carnavalsles en op vrijdag zijn we aanwezig bij de scholencarnaval.
Image
Voorafgaande hieraan hebben we dan al de Blauw Sjuut ontvangen in het centrum. ‘s Avonds zal ons huidige Prinsenpaar als heersers over Brunssum de sleutel van de stad in ontvangst nemen van onze burgemeester.

Op zaterdag vindt dan de kinderoptocht plaats en op zondag onze, in het dialect gesproken carnavalsmis in onze Parochiekerk van de Heilige Familie.
Na afloop is er frühshoppen in het Parochiehuis en ‘s avonds vieren we, hopelijk met vele wijkbewoners, carnaval in de Burcht.

’s Maandags trekt de grote optocht door Brunssum, en na de inwendige mens versterkt te hebben zijn we tot in de kleine uurtjes weer in de Burcht. Voor dat je het weet breekt alweer de laatste dag aan van het seizoen. Maar dat is niet zomaar een dag: de “boerebroelof”. Een absoluut begrip in de carnavalswereld. We kleden de zaal van de Burcht aan in passende stijl en verzamelen vervolgens om 18.00 uur om in optocht het boerenbruidspaar te gaan halen.

Net als bij de Prins, is ook geheim wie dit gaat worden. Overigens heeft elke Prins de eerste keus wie in zijn jaar boerenbruidspaar mag zijn. Nadat we eerst de bruidegom en aansluitend de bruid hebben opgehaald keren we terug naar de Burcht. Die loopt ondertussen al lekker vol met carnavallisten, veelal gekleed als boer of boerin. Om 20.11 uur vind de huwelijksvoltrekking plaats met aansluitend receptie. En daarna zal het feest tot in de kleine uurtjes doorgaan in een doorgans bomvolle narrentempel.
Maar onvermijdelijk kruipt de klok naar 00.00 uur. We moeten afscheid nemen van de carnaval en natuurlijk valt dit met name de Prins en eventuele Prinses zwaar. Er vinden toespraken plaats, er wordt gehuild.

Prins en Prinses worden ontdaan van muts, scepter en ketting en vervolgens nemen zij van elk lid van de raad van elf persoonlijk afscheid. Eenieder levert dan zijn muts en ketting in. De “boerebroelof” gaat vervolgens nog door maar carnaval is afgelopen. Een dag later rest ons nog slechts het haring happen. “Om het af te leren” gaan we nog eenmaal naar de Burcht, ditmaal in burger. En zit je aan de bar, let dan op voor je buurman die stiekem knikt naar anderen.

Het kan de nieuwe Prins van volgend jaar zijn……